در یک عصر تابستانی فرهاد توتونچی، خوشنویس، نگارگر، محقق و پژوهشگر هنری میهمان تحریریه سهندیمیز بود تا اندکی درباره زندگی هنری خود گپ و گفت خودمانی داشته باشیم. از استعداد منحصربفرد هنرجویان سهندی میگفت تا اظهار گلایه از مدیران ادارات که اونور آبی ها ارزش و احترام هنرمندان ایرانی را بیشتر از اینور آبی ها میدانند.
از سهند گفتیم و امکانات کمی که در روزهای اولیه سکونت شهروندان داشت تا وضعیت حال شهر سهند که تبدیل به کلانشهری شده است با مردمانی جوان و هنر دوست.
از خانواده هنری که از ذوق هنری مادر خانواده شروع شده و اکنون توسط سه برادر و یک خواهر دنبال می شود.
از حضور و دریافت جوایز از جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری در کشورهای امارات و ترکیه تا حس ایران دوستی و تعلق به سرزمین مادری که از تک تک صحبت های این استاد برجسته خوشنویسی میتوانستی دریافت کنی.
برویم سر اصل مطلب. همه چیز از مغازه واقع در پاساژ نمونه شروع شد. سال ۱۳۸۸ که جمعیت سهند رو به افزایش بود و بدلیل عدم وجود اداره جات و سازمان های فرهنگی، خلا جدی در این زمینه احساس میشد، فرهاد توتونچی اولین مجموعه آموزش هنر خطاطی، خوشنویسی و نقاشی را در شهر شروع کرد و هر سال پذیرای علاقه مندان زیادی از نقاط مختلف شهر برای آموزش خوشنویسی و نگارگری شد. توتونچی از حال و هوای آن روزها میگوید. از کودکان و نوجوان هایی که اکنون هر کدام در گوشه ای از این شهر مشغول کار و درس هستند و تعدادی از آنها کارهای هنری را دنبال میکنند.
توتونچی درباره سختی کار اثرهایی که در این سالها تولید و به عرصه نمایش گذاشته است هم صحبت کرد. از ۴۰ اثری که شش سال تکمیل آن زمان برد که برای یک خط آن اثر تهذیب بصورت مداوم روزانه ۸ ساعت به مدت ۴ ماه وقت گذاشته و با این زحمت ها توانسته برای اولین بار تلفیق ۴ هنر خوشنویسی، معرق، نقره کاری و تهذیب را کار کند و به منصه ظهور برساند. که در پی آن لقب اولین مبتکر تابلو تلفیقی نقره در سال ۱۳۸۸ را کسب کرد و آن اثر در سال ۱۳۹۰ در وزارت فرهنگ و ارشاد به ثبت رسید.
فرهاد توتونچی درباره یکی از آثار خود روایت جالبی بازگو کرد. او میگوید که کارشناسان وزارتخانه بعد از دیدن این اثر تشخیص ندادند که این اثر با دستگاه کشیده شده یا با دست!
توتونچی در ادامه درباره حمایت های صورت گرفته از طرف مدیران استانی و شهرستانی گفت: تا به امروز هیچ حمایتی از طرف مسئولین انجام نشده و حتی برای حضور در گالری های شهر تهران کمکی جهت پذیرش انجام نشد تا این آثار با اینکه به جشنواره های خارجی راه میابند، نتوانند در پایتخت ایران میزبان نگاه هنردوستان باشند
توتونچی به ظرفیت های اقتصادی آثار تولیدی خود هم اشاره میکند و میگوید: اگر مدیران، حمایت شایسته ای از این هنر داشته باشند، این هنر ظرفیت دارد که در عرض ده سال به درآمد نفتی ایران برسد و با صادرات به کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه بتوانیم ظرفیت صادرات غیر نفتی کشور را بهبود ببخشیم.
این استاد برجسته توصیه هایی هم به خانواده هایی دارد که در اوقات فراغت میخواهند فرزندان خود را به آموزشگاه های هنری بفرستند. او میگوید: به خانواده ها توصیه میکنم که حتماً خودشان ارزیابی از آموخته های چند ماهه هنرآموزان داشته باشند تا در دام برخی آموزشکده های غیر فنی گیر نکنند. همچنین توجه داشته باشند که هیچ کسی در عرض سه ماه هنرمند نمیشود و باید مداومت داشت تا بعد از چند سال بتوان از استعدادهای هنری فرزندان در جهت ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم استفاده کنند.
توتونچی با ذکر این نکته که هنر تخصص است و نه سرگرمی، از وجود برخی آموزشگاه هایی که مجوز فعالیت ندارند هم انتقاد میکند و میگوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی کار باید به این موضوع ورود کند و خانواده ها هم حتماً قبل از انتخاب آموزشگاه، باید رزومه استاد را بررسی کنند که صاحب سبک و صاحب نظر باشد و در جشنواره های فردی و جمعی داخلی و خارجی شرکت کرده باشد.
وی همچنین به مقاله خود که به ۲۷ زبان دنیا ترجمه شده است هم اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس که در کشور ترکیه برگزار شد از تاریخ ایران گفتم و مزیت های موزه آذربایجان را توضیح دادم که گذشتگان چه میراث گرانبهایی را برای ما به امانت و یادگار گذاشته اند.
فرهاد توتونچی همچنین برای علاقه مندانی که امکان حضور در کلاسهای حضوری را ندارند، کتاب های دو جلدی «خط خودکار تحریری با متد نوین آموزشی» را تالیف کرده و در اختیار هنرآموزان قرار داده است.
توتونچی در پایان صحبتهای خود به ظرفیت هنر در شهر جوان سهند هم اشاره کرده و اعلام آمادگی کرد که جمعی از اساتید هنر سهند میتوانند با طراحی المان های هنری اختصاصی شهری به تشکیل هویت این شهر کمک کرده و به مانند کشور های خارجی که از این سبک نوشته ها برای معرفی تاریخ شهر و کشور خود استفاده میکنند، سهند نیز با این المان ها و ایجاد برخی امکانات فرهنگی و تفریحی تبدیل به شهری گردشگر پذیر و توریستی تبدیل شود.
در ادامه به تعدادی از سوابق فرهاد توتونچی که متولد تبریز بوده و از سال ۱۳۷۸ در سهند ساکن است، اشاره می شود:
سوابق هنری:
· مدیر آموزشگاه هنری توتونچی (شامل رشته های خوشنویسی، تذهیب، طراحی با مداد و نقاشی رنگ روغن)
· تاسیس آموزشگاه خوشنویسی و تذهیب در سهند از سال ۱۳۸۵
· خوشنویس، نگارگر، محقق و پژوهشگر هنری
· اولین مبتکر تابلوی تلفیقی نقره در سال ۱۳۸۸ و ثبت آن در سال ۱۳۹۰ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
· مولف کتاب های دو جلدی «خط خودکار تحریری با متد نوین آموزشی»
· مدعو ویژه ایران در کنفرانس پلتفرم موزه ها در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در دانشگاه آنادولو (اسکیشهر) و دانشگاه تراکیا (ادیرنه) کشور ترکیه و چاپ مقاله ویژه این نمایشگاه با شرکت ۲۷ کشور
· برگزاری ورکشاپ خوشنویسی در دانشگاه تراکیا (ادیرنه) کشور ترکیه
· بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی و جمعی، داخلی و خارجی
نمایشگاه انفرادی و جمعی، داخلی و خارجی شامل:
· نمایشگاه انفرادی تابلوهای خوشنویسی و نقره از طرف وزارت ارشاد در سال ۱۳۹۶
· نمایشگاه دانشگاه تراکیا (ادیرنه) کشور ترکیه در سال ۱۳۹۷
· جشنواره های خوشنویسی بین المللی غدیر تبریز از سال ۱۳۸۳ الی ۱۳۸۸
· برگزیده دوسالانه جشنواره هنری تجسمی دانشگاه باندیرما ترکیه در سال ۲۰۲۱
· برگزیده جشنواره ی هشتم غدیر
· جشنواره خوشنویسی البرده امارات ۲۰۱۲
· جشنواره خوشنویسی حلیه ترکیه ۲۰۱۱
· جشنواره فجر تهران ۱۳۹۰
· جشنواره نگارگری تبریز ۱۳۸۹
· جشنواره نگارگری مرند۱۳۸۹
· نمایشگاه های انفرادی تابلوهای نقره
. نمایشگاه قرآن تهران، ۹۱، ۹۲ و ۹۳
. نمایشگاه قرآن قشم ۹۳
. نمایشگاه قرآن تبریز ۹۴
. نمایشگاه کتاب تبریز ۹۳
. نمایشگاه حراجی اکسپوی تبریز ۹۴
/گزارش از محمد رحمانی