به گزارش سهندیمیز، محمد محمدی، شهردار سهند که از ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ به عنوان سرپرست و از تاریخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ به عنوان شهردار مشغول فعالیت است، ظهر دیروز در نشستی، به سوالات خبرنگاران استانی و شهری پاسخ داد
🔹محمدی در ابتدا با درخواست از رسانه های استانی برای پوشش بیش از بیش مطالبات و مشکلات این شهر در رسانه های خود اظهار داشت: مردم شریف سهند در سالهای گذشته بدلیل عدم تامین نیازهای آنها توسط دستگاه های خدمات رسان، به حداقل ها راضی هستند و باید در این بین رسانه های استانی با بازتاب مشکلات این شهر کمک کنند تا این شهر را به جایگاه واقعی خود برسانیم
وی ادامه داد: شهری با این عظمت متاسفانه بیمارستان ندارد و باید سهند را شهر بدون بیمارستان عنوان کنیم که زیبنده شهروندان این شهر نیست. متاسفانه مردم این شهر مجبور هستند که درخواست های اولیه خود را از تبریز یا شهرهای همجوار تامین کنند که باعث تحمیل هزینه و صرف وقت زیادی میشود
شهردار سهند با بیان این نکته که بدنبال کار نمایشی در این شهر نیست اضافه کرد: اگر هدف جلب رضایت عمومی از طریق انجام کارهای سطحی و ابتدایی بود، باید به سمت زیباسازی شهری میرفتیم تا در کوتاه مدت شهر را در ظاهر متحول کنیم ولی بدنبال این کارها نیستیم و اقدامات اساسی را در جهت تامین زیرساخت های شهری انجام داده ایم که میتوان به خرید تجهیزات زمستانی، آتش نشانی و حمل و نقل عمومی اشاره کرد
وی درباره سرنوشت خرید نردبان آتش نشانی که از سال ۹۲ بلاتکلیف مانده بود بیان داشت: قرارداد خرید نردبان آتش نشانی در سال ۹۲ تنظیم شده بود ولی این قرارداد توسط طرفین ابتر مانده بود که با توجه به بلند مرتبه سازی گسترده در سهند و نیاز ضروری به اقدام فوری در مواقع ضروری، پیگیری تحویل آن را در دستور کار قرار دادیم و طبق تفاهم ایجاد شده قرار است در اسفند امسال تحویل شهرداری سهند شود
محمدی درباره جزئیات قرارداد منعقد شده در سال های قبل هم گفت: در سال ۱۳۹۲ این نردبان به مبلغ سه میلیارد تومان توسط شهرداری و از طریق سازمان همیاری خریداری و مبلغ آن نیز تمام کمال به حساب فرد طرف قرارداد واریز شده بود ولی بدلیل تعلل شهرداری، طرف قرارداد برای تحویل آن تمکین نکرده بود که با بروز رسانی سه میلیارد پرداخت شده در گذشته، مبلغ پرداختی شهرداری به ۱۴ میلیارد رسید و نردبان مذکور با مبلغ حدود ۷۰ میلیارد تومان دوباره خریداری شد
وی در پاسخ به این سوال که مسئول این ضرر میلیاردی به بیت المال و حقوق شهروندان سهند چه ارگان یا فردی میباشد اظهار داشت: به هر حال در گذشته مسئولین مربوطه کم کاری هایی داشتند ولی ما به دلیل اینکه اگر حادثه ای در سهند رخ دهد، توان مدیریت بحران را نخواهیم داشت این موضوع را تعیین تکلیف کردیم تا بیش از این برای تحویل نردبان آتش نشانی اتلاف وقت صورت نگیرد و شهروندان در این خصوص متضرر نشوند
محمدی درباره خرید ناوگان حمل و نقل عمومی هم گفت: ما ۵ اتوبوس به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان خریداری و ۱۰ ون را به عنوان بخشی از زیر ساخت های حمل و نقل شهری وارد شهر کردیم. در بحث بهره برداری هم تاکنون ۴ ون واگذار شده و برای۶ ون دیگر باید اطلاعیه بدهیم تا با تسهیلات ۶۰۰ میلیونی توافق شده این خودرو ها را نیز به مردم واگذار نماییم. برای بهره برداری از اتوبوسها هم منتظر مصوبه شورای شهر هستیم تا نفرات شرکت واحد اتوبوسرانی را بکارگیری کنیم تا در مسیر اتوبان جدید تبریز-سهند مشغول خدمات رسانی به شهروندان محترم شوند
وی درباره وضعیت کنونی حمل و نقل شهری گفت: قبلاً ۱۵ دستگاه تاکسی واگذار شده که آنها در مسیر تبریز-سهند در حال فعالیت هستند ولی برای حمل و نقل داخل شهر با کمبود خودرو مواجه هستیم تماماً توسط خودروهای شخصی انجام میشود که در نظر داریم ون های خریداری شده را در داخل شهر مورد استفاده قرار دهیم تا بخش عمده مشکل شهروندان در بحث حمل و نقل حل و فصل شود
محمدی درباره نهضت آسفالت ریزی اساسی که در روزهای گذشته بصورت مداوم انجام شده نیز گفت: تاکنون به اندازه ۲۰ میلیارد تومان در نفاط مختلف آسفالت ریزی داشته ایم که مبلغ ۶۰۰/۹ میلیارد از قسمت قیر یارانه ای و بقیه آن توسط شهرداری تامین شده است
وی در خصوص اجرای طرح دیوار کشی محوطه شهرداری که از تاریخ ۸/۳/۱۴۰۳ شروع شده است بیان کرد: دیوار کشی با مصوبه شورای تامین شهرستان انجام شده و با توجه به مشکلات پیش آمده در سالهای گذشته، این شورا مکلف کرده که حریم ساختمان شهرداری مشخص شود و این کار با هزینه کرد ۷ میلیاردی در حال انجام است
شهردار سهند فاز ۴ این شهر را بر اساس نیاز سنجی صورت گرفته محروم ترین فاز سهند تلقی کرد که احداث بازارچه فاز ۴ بر این اساس و با هزینه کرد ۹۰۰/۲ میلیارد تومان در حال اقدام است و تا یک و نیم ماه آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
محمدی ظرفیت کریدور ها را ظرفیتی بی نظیر برای ایجاد پارک های محله ای عنوان کرد که متاسفانه بعد از تحویل توسط شرکت عمران، تبدیل به معضل اجتماعی شده بود و نواقصات روشنایی و دیگر مسائل این کریدور ها که جزو وظایف ذاتی شهرداری میباشد، در حال انجام است. بر همین اساس یکی از این پارکها که در محله یک سهند مورد غفلت واقع شده بود و شبها شبیه تونل وحشت شده بود را احیا کردیم و طی برگزاری جشنی، تقدیم شهروندان کردیم
شهردار سهند در خصوص یکی از ظلم های اساسی که در حق شهروندان میشود و جزو مطالبات چندین ساله این شهر میباشد، بیان کرد: شهر سهند با جمعیت بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان شناخته میشود ولی در واریز ارزش افزوده دولتی در حق مردم این شهر اجحاف میشود و بر اساس جمعیت رسمی سرشماری سال ۹۵ که جمعیت سهند ۸۳ هزار نفر برآورد شده بود، واریز میشود که در این خصوص چندین بار از استانداری درخواست کرده ایم که با هزینه خود شهرداری سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام شود تا جمعیت این شهر بروزرسانی شود ولی تاکنون اقدامی از سمت استانداری رخ نداده است. البته برای رفع این مشکل اساسی با نمایندگان محترم مجلس هم رایزنی هایی انجام داده ایم که امیدواریم تدبیری صورت گیرد تا بیش از این شهروندان این شهر متضرر نشوند
محمد محمدی یکی از دلایل مهم عقب ماندگی این شهر را عدم افزایش بودجه متناسب با افزایش سالیانه جمعیت سهند عنوان کرد و گفت: برای جبران این عقب ماندگی، بودجه ۲۰۰ میلیاردی سال ۱۴۰۲ را به ۴۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده و در نظر داریم در بودجه سال آینده افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی داشته باشیم. بودجه امسال نیز تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان محقق شده که مبلغ ۸۳ میلیارد آن بودجه باقی مانده از سال گذشته است که متاسفانه مصرف نشده بود
محمدی درباره عدم اجرا و اتصال شبکه خام و قطره ای که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود عنوان کرد: فضای سبز سهند تاکنون با تانکر آب رسانی میشد که اتلاف منابع آبی را به همراه داشت و برای جلوگیری از اینکار در حال اجرای شبکه آبیاری قطره ای در فاز یک هستیم
وی ادامه داد: فضای سبز سهند بسیار فقیر میباشد و در سالهای گذشته گونه های ناسازگار کاشت شده که با شرایط آب و هوایی سهند سازگار نیست و طرح بدون مطالعه کار شده است
شهردار سهند درباره ساماندهی دست فروشان و وانت بارها که اکنون سهند را تبدیل به شهر بدون دست فروش و سد معبر کرده است هم گفت: در سالیان گذشته تعدادی از این وانت بار ها که باعث ایجاد راهبندان و ترافیک شهری شده بودند، درآمد های بسیار بالا و در سطح مناطق مرفه نشین تبریز داشتند که با انتقال و تجمیع آنها در دو نقطه شهری(میدان باکری و سه راه اسکو)، سعی کردیم تا هم مردم و هم دست فروشان در این خصوص متضرر نشوند
محمدی لزوم ایجاد درآمد پایدار برای این شهر را ضروری دانست و گفت: اکنون سهند شهر کارگاهی است وضع مالی ما خوب است ولی ما باید برای بعد از اتمام ساخت و ساز ها برنامه داشته باشیم وگرنه گرفتار خواهیم شد. در این خصوص زمینی برای احداث کارخانه تولید قطعات بتنی را اختصاص داده ایم و برنامه های دیگری برای ایجاد درآمد پایدار شهری در حال انجام است
شهردار سهند در پایان به تعداد دیگری از خدمات صورت گرفته در ۸ ماه گذشته نیز اشاره داشت که از جمله آن میتوان به نصب چراغ راهنمایی سخنگو برای نابینایان، خط کشی معابر به مبلغ ۱/۵ میلیارد، ساخت ۶ سرویس بهداشتی همراه اتاق مادر و کودک و نمازخانه در سطح شهر به مبلغ ۳/۲۰۰ میلیارد، خرید چمن مصنوعی به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان، حوزه آی تی و مانیتورینگ شهری(۷ میلیارد تومان) و خرید ۲ دستگاه جاروب و زباله کش به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اشاره کرد.